10 najzdrowszych grzybów

Które grzyby są najzdrowsze?

Szkodliwe, ciężkie na żołądek, pozbawione składników odżywczych – grzyby nie posiadają dobrej opinii. Ale wbrew stereotypom, są z pewnością pożywne oraz pełne istotnych substancji wzmacniających. Poniżej 5 najzdrowszych grzybów.

Lub boimy się grzybów, lub bądźmy ostrożni, ze poza zaletami smakowymi nic nam nie dają. Mimo wszystko w WH nie dajemy się prosto zwieść stereotypom. Z udziałem dr Olgi Karaś z Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego, współautorki książki „Grzyby, których nie znamy”, przebijamy się poprzez mity oraz pomówienia, np. te o szkodliwości obecnej w ich ścianach komórkowych chityny.

W grzybach odszukasz białko o pełnym zestawie aminokwasów, minerały oraz wit., oraz całą masę odrębnych związków, które opisujemy niżej. Umieściliśmy tam 5 opcji grzybów świetnie przebadanych, o potwierdzonym poprzez badaczy korzystnym wpływie na zdrowie. Możesz na pewno dołączyć je do jadłospisu oraz radować się ich smakiem.

1. Kordyceps

Obietnica: lepsza odporność

Znany także jako: Ophiocordyceps sinensis albo maczużnik chiński.

Oddziaływanie: „Kordyceps uaktywnia wewnątrz organizmu wytwarzanie interferonu – białka polepszającego efektywność działania systemu odpornościowego” – opisuje dr Ada Karaś. Dorzuca, że rozbudza także obrazy interleukin, wytwarzanych poprzez jasne krwinki w okresie zakażenia.

Poprzez mieszkańców krajów azjatyckich bywa zazwyczaj wykorzystywany w kwestii dolegliwości układu oddechowego i kłopotów z nerkami. Aha – Cordyceps to grzyb charakterystyczny: nie wzrasta sobie na pewno pod drzewem, jedynie pasożytuje na larwach ciem, które zabija oraz mumufikuje, a następnie produkuje owocnik.

Sprawdź go: Występuje tylko w formie tabletek odchudzających, a do nich – jednak – nie w każdym przypadku da się posiadać zaufanie. Wobec tego nie oszczędzaj, jedynie kupuj produkty znanych wytwórców.

2. Kolczak obłączasty

Obietnica: naturalne serce

Znany także jako: Hydnum repandum.

Oddziaływanie: Wykrycie natury zdrowotnej cech tych grzybów zawdzięczamy polskim naukowcom z Krakowa. „Zbadali oni, że kolczaki posiadają sporo indoli – związków sztucznych działających ochronnie na układ krwionośny” – mówi dr Karaś. Ich pochodnymi w naszych ciałach jest tryptofan, konieczny do wytwarzania serotoniny, która ma wiele natury zdrowotnej cechy.

Sprawdź je: Aby je zebrać, trzeba pofatygować się do lasu. Kolczaki rosną od lipca do października, przeważnie pod świerkami oraz bukami. Prezentują się odrobinę jak olbrzymie kurki, ale posiadają pod kapeluszem niewielkie kolce. Stare egzemplarze są gorzkawe, ale ich odczucie smakowe polepszysz, niwelując niwelując spod kapelusza barierę kolców. Możesz je smażyć lub dorzucać do sosów. Są odpowiednie także do marynowania.

3. Grzyby Mun

Obietnica: rzadsza krew

Znane także jako: Auricularia polytricha albo uszak gęstowłosy.

Oddziaływanie: Chińczycy korzystają z ich w klasycznej sztuce lekarskiej od setek lat, a dla Zachodu ich przeciwzakrzepowe cechy odkrył dr Dale Hammerschmidt. Taki amerykański naukowiec trudnił się chorymi na białaczkę, a w okresie eksperymentów jako próbkę kontrolną wykorzystywał swoją krew.

Przypadkiem dostrzegł, że zachowywała się niestandardowo. Później techniką prób oraz grzechów doszedł do tego, że ten rezultat wywołały grzyby mun obecne w jego ukochanej chińskiej potrawie.

Sprawdź je: Są doskonałe jako budulec jednogarnkowych potraw diecie azjatyckiej. Możesz także przetestować szukać ich polskich kuzynów, popularnych jako judaszowe uszy lub uszak bzowy. „Da się je odnaleźć na pniach czarnego bzu lub klonach jesionolistnych” – doradza dr Karaś.

4. Shiitake

Obietnica: niski cholesterol oraz oddalenie widma nowotworu

Znany także jako: Lentinula edodes albo twardnik japoński.

Oddziaływanie: „Analiz udowodniły, że jedzony systematycznie o 12% obniża pułap niedobrego cholesterolu LDL. Gdy smażymy go na maśle, choćby dużej ilości, ponieważ w badaniu użyto 60 g, rezultat taki stale pojawia się, ale jest niewielki – to 4%. Powoduje go lentinan, należący do betaglukanów polisacharyd” – mówi dr Karaś.

Zwiększa poziom, że grzyby shiitake redukują niebezpieczeństwo zapadnięcia na nowotowory organizmu oraz płuc, a do tego funkcjonują antywirusowo, antybakteryjnie oraz przeciwgrzybiczo. Niewiele? No to dołóżmy dodatkowo wysoką – jak na grzyby, naturalnie – obecność białka, a do tego wapnia, magnezu, potasu oraz fosforu.

Sprawdź go: Jest wyśmienity w smaku, nieco orzechowy, a smażenie nie zabije tych jego natury zdrowotnej walorów. Możesz swobodnie wrzucać go na patelnię

5. Siedzuń sosnowy

Obietnica: odżywione serce oraz lepsza układ immunologiczny

Znany także jako: Sparassis crispa.

Oddziaływanie: Jego przeszłość jest podobna do opisanych powyżej kolczaków. Badali go ci sami uczeni z Krakowa, posiada także porównywalne do kolczaka sole. O ile w kolczakach więcej jest indoli, to w siedzuniach dominują fenole. Pomagają antyoksydacyjnie oraz mogą przyczyniać się do umocnienia wydolności. Grzyb ma także cech przeciwbakteryjne.
Sprawdź go: Taki kulisty, zbliżony trochę do kalafiora (zależnie od wieku okaże się miał odcień białawy, żółtawy albo choćby nieco brązowy) grzyb do 2014 roku był pod zabezpieczeniem, ale obecnie możesz go już na pewno gromadzić. Pojawia się w lasach iglastych oraz mieszanych, wzrasta na korzeniach drzew iglastych, na ogół na sosnach. Najwyższe okazy mogą ważyć choćby 6 kg!

„To dość smakowity grzyb o nieco orzechowym smaku. Jest twardy oraz jędrny” – chwali dr Karaś. Cechą typową siedzuni to, że długo się nie psują: w schładzarce trzeba przetrzymywać je choćby poprzez parę tygodni. Możesz użyć go do zup, do obsmażania lub suszenia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *