Dieta bezglutenowa a odchudzanie

Ostatnio wilce modna dieta odchudzająca bezglutenowa świeci coraz to większe triumfy. Stosują ją już u nas gwiazdy, celebrytki, bizneswomen, stosują także nastolatki oraz kobiety, która nie tylko chcą się pozbyć zbędnej tkanki tłuszczowej, ale też wprowadzić nową jakość odżywiania się do swojego stylu życia. Ale czy dieta bezglutenowa odchudza? Na czym ona polega i do kogo jest skierowana?

Gluten a odchudzanie
Dieta bezglutenowa opiera się na wykluczaniu z jadłospisu produktów zawierających gluten, które to potrafi przysporzyć wielu nieprzyjemnych dolegliwości tym, którzy go nie tolerują. Dieta bezglutenowa jest to inaczej dieta eliminacyjna. Odchudzanie takie rekomendowane jest dla osób z alergią na gluten lub celiakią, którzy nie mogą spożywać białka charakterystycznego dla niektórych zbóż, w szczególności pszenicy. Nawet najmniejsza ilość glutenu może im przynieść bardzo dokuczliwe objawy, dlatego też całkowite wyeliminowanie glutenu jest dla nich jedynym ratunkiem, niestety: dożywotnim, od którego nigdy nie będą mogli się wyzwolić.
Coraz częściej jednak i inni, nie cierpiący na tę dolegliwość, sięgają po ten właśnie rodzaj diety.

Dieta bezglutenowa – odchudzanie

W diecie bezglutenowej zabronione jest spożywanie produktów zawierających gluten. Odchudzanie w związki z tym polega na wykluczeniu z diety przetworów z mąki pszennej, żytniej, jęczmiennej oraz owsianej. Ale nie tylko! Z jadłospisu należy również wyeliminowaniu płatków zbożowych, makaronów, kasz (manna, kuskus, jęczmienna), pieczywo wytworzone z mąk zawierających gluten (pieczywo pszenne, graham, żytnie, owsiane, pszenno-żytnie) oraz tosty, drożdżówki, pumpernikiel, pieczywo chrupkie. Rygorystyczna jest więc ta dieta bez glutenu. Odchudzanie według jej zasad i norm nie jest wcale sprawą łatwą. Wyobraźmy bowiem sobie tylko w ilu produktach zawarty jest gluten, z ilu produktów oraz posiłków trzeba zrezygnować.
Osoby będące na diecie bezglutenowej na pewno muszą uważnie dobierać produkty. Muszą bacznie zwracać uwagę na skład produktów i unikać tych, które zawierają nawet śladowe ilości glutenu. Bywa, że gluten jest dodawany w trakcie procesu produkcji do produktów, które naturalnie nie posiadają glutenu. Zaliczają się do nich: sosy, ketchupy, majonezy, gotowe obiady w słoikach, przetwory mięsne oraz rybne, konserwy, słodycze etc. – nie ulega wątpliwości, że codzienność na tej diecie jest trudna. Tym bardziej, że dieta bezglutenowa powinna być mimo wszystko dietą zbilansowaną.

Dieta bezglutenowa na odchudzanie – dla kogo?

Na diecie bezglutenowej na pewno powinni być Ci, dla których gluten jest niewskazany – bo oni nie mają wyjścia. Ci jednak, którzy nie maja problemów z glutenem nie powinni się na nią porywać. Nie jest to dobre odchudzanie. Dieta bezglutenowa bowiem, czyli dieta niskowęglowodanowa niesie za sobą wiele skutków ubocznych, począwszy od apatii, problemów z koncentracją, bezsennością, a skończywszy nawet na depresji. A to dlatego, że głównym źródłem energii dla mózgu są właśnie węglowodany, które biorą udział w procesie produkcji serotoniny – hormonu szczęścia. Dlatego też, jeśli zależy nam jedynie na zgubieniu naszych kilogramów, wybierzmy dietę mniej inwazyjną. Starajmy się raczej ograniczyć ilość spożywanego jedzenia, ale nie czyniąc uszczerbku na jego zbilansowaniu, gdyż może mieć to złe skutki dla naszego organizmu.

Bezglutenowa dieta odchudzająca stanowi dziś hit, nową jakość „wtajemniczenia” do świata ludzi wyjątkowych, elitarnych, których pożywienie musi być specjalnie wyselekcjonowane, którzy nie mogą jeść tego samego, co inni. A jest to oczywiście złe, bo po pierwsze – brak węglowodanów się w pewnym momencie odezwie, a po drugie – jest to tworzenie wyjątkowości tam, gdzie wcale jej być nie powinno.

Redakcja Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *